Thursday, October 1, 2009

TERNAKAN RUSA DI TEMERLUH

























































Bermula pada pertengahan tahun 2008 dengan bilang baka induk sebanyak 16 ekor tediri daripada 2 induk jantan dan 14 induk betina. Pada akhir 2009, ternakan kami mencecah kepada 30 ekor dimana kesemua induk betina telah melahirkan anak. Ternakan rusa ini tidaklah serumit seperti yang disangkakan berbanding dengan ternakan lembu dan kambing. Dagingnya sedap dan tidak mempunyai banyak lemak.

Dengan berkonsepkan kandang terbuka, dimana pagarnya mengelilingi ladang kelapa sawit, ternakan rusa kami dibiarkan bebas. Ini membolehkan rusa-rusa ini memakan tumbuh-tumbuhan dan rumput-rumput yang banyak membiak disekitar ladang sawit. Dengan cara ini kos bagi membeli dedak dapat dikurangkan memandangkan harga dedak sekarang semakin naik. Pemakanan dedak juga boleh diberi tetapi hendaklah diselang-selikan dengan daun-daun atau rumput-rumput segar yang boleh didapati dari hutan ataupun kebun-kebun.

Pada hari Ahad, yang lalu di Pekan Sehari Temerluh... Kami Bermula dengan membuat promosi daging rusa segar dengan menyembelih salah seekor rusa jantan yang berusia hampir 3 tahun. Promosi ini mendapat sambutan yang agak menggalakkan di mana kesemua daging rusa habis dijual walaupun harga dagingnya mencecah RM60 sekilo.




3 comments: